Hauríem volgut que aquesta entrada al bloc no fos
tan extensa, però se’ns ha fet impossible perquè conté molts temes que
considerem del vostre interès:
-
Retribucions:
Ja fa temps que molts ens
manifesteu que no hi ha qui entengui les nòmines i us hem anat dient, després
de les comprovacions adients, que podien ser enrevessades i de difícil
enteniment però que eren correctes. Aquest mes de gener haureu vist un nou
canvi en les vostres nòmines que, segurament, encara us les han fet menys
entenedores.
En un principi sembla que s’han
deixat d’aplicar les reduccions pel RD 8/2010 i que han baixat els valors base
dels conceptes que donen lloc al meritat. Bé, no s’han deixat d’aplicar les
reduccions, sinó que directament s’han aplicat en els valors base i després
s’ha afegit l’1 % de l’augment d’aquest any; degut a això els valors base que
veiem són inferiors als de nòmines anteriors.
Us suggerim una petita
comprovació per entendre-ho i veure si és correcte (si més no, en el referent a
l’antiguitat): agafeu el valor base de l’antiguitat de l’any passat (a no ser
que hagueu augmentat algun trienni), resteu-li el concepte negatiu corresponent
del RD (antiguitat RD 8/2010) i sumeu-li un 1 %; el resultat haurà de ser el
concepte base d’antiguitat del gener.
A la CGT hem fet les
comprovacions del global de la nòmina en uns pocs casos de categories, nivells
i antiguitats diferents i ho hem trobat correcte. Malgrat tot, pensem que si
teniu dubtes al respecte de les vostres nòmines, ha de ser la Secció de Nòmines
o el Departament de RRHH qui us les resolgui. Allà també us explicaran el canvi
que segurament teniu en el percentatge d’IRPF, força complex i llarg d’explicar i que eventualment afecta
al net de la vostra nòmina.
Per altra banda, a mitjans de
gener la majoria vam tenir dos ingressos: un corresponent a fons social i
l’altre a la recuperació de la paga extraordinària de desembre de 2012.
La paga del fons social no la va
tenir tothom ni en la mateixa quantitat, ja que només és la part corresponent a
fills menors a càrrec. Us volem recordar que, davant de les retallades i per
tal que no perdéssim els diners fixos corresponents per treballador, aquests es
van repartir entre les 12 mensualitats ordinàries; el mateix que es va fer amb
alguns conceptes que van deixar de cobrar-se en les pagues extraordinàries, per
si de nou ens retallaven alguna d’aquestes.
Pel que fa a la recuperació de la
paga extraordinària del 2012, us tornem a recordar que ja l’hem recuperada
totalment i que ja no tenim cap paga avançada que retornar; és a dir, tant al
juny com al desembre podrem cobrar la paga que ens pertoca.
-
Permisos
administratius i vacances
Com bé sabeu per anteriors
comunicats, degut al RDL 10/2015 i després de negociar amb la Direcció de
l’AMB, vam recuperar un “moscós” (dia de permís per assumptes particulars) i
els “canosos” (dies addicionals segons els triennis a l’administració) que
corresponien a l’article 48.2 de l’EBEP i que ens van treure amb les
retallades. Així mateix vam aconseguir l’aplicació a partir de gener del 2016
del dies addicionals de vacances per antiguitat a la Casa (un dia més a partir
del 15è any, un altre més a partir del 20è, un més a partir del 25è i un més a
partir del 30è any a la Casa). Tots aquest dies, excepte els addicionals de
vacances, els podeu veure recollits en els vostres saldos particulars a
l’apartat corresponent a la Intranet; des de CGT hem sol·licitat per nota
registrada l’1 de febrer que també hi figurin. Des de RRHH ens han assegurat
que en breu es reflectiran en els còmputs personals.
Per altra banda, en la mateixa
nota hem demanat que ens donin resposta a la petició de la part social a la
darrera reunió de la Comissió Negociadora (aviat farà dos mesos) en el sentit
de tenir un permís administratiu més degut a que una de les festes locals de
Barcelona per al 2016, el 24 de setembre, cau en dissabte i un altre permís
degut a què el 31 de desembre (dia que hem gaudit els darrers anys conforme a
l’acord intern de permisos administratius) també és dissabte aquest any.
-
Llistat
de greuges presentat a la Presidència
Des d’aquí volem agrair el nou
tarannà de la Presidència de l’ÀMB, res a veure amb el que ens havíem trobat en
el passat, tant quan eren uns com quan eren uns altres. Dins d’aquest nou marc,
la Secció de la CGT a les Entitats metropolitanes vam entregar un llistat de
greuges a petició del Gabinet de Presidència. En aquest llistat quedaven reflectits,
entre d’altres, temes com la literalitat en la interpretació i aplicació dels
decrets del PP (RDL 20/2012), els canvis unilaterals de les condicions de
treball pactades (temps per visites mèdiques, no presència de la representació
del personal als tribunals qualificadors de selecció de personal ...), la
precarietat “contractual” de gran part del personal, la inexistència d’una
carrera professional (gairebé substituïda per un clientelisme generalitzat), el
gran volum de serveis externalitzats, la no-equiparació de grup i nivell segons
la feina (doble, si més no, escala salarial), la manca d’informació a les
representants de personal adduint la Llei de Protecció de Dades, com per
exemple per saber qui té dret i qui se n’aprofita a l’hora d’agafar l’autobús
d’empresa -esperem que això ho pugui resoldre l’Oficina de Transparència-.
Tampoc ens vam oblidar de la discriminació per raó de gènere (dones cobrant
menys que homes en el mateix lloc de feina), dels esmorzars diaris d’algun alt
càrrec a compte dels pressupostos de l’AMB i d’altres privilegis, dels nomenaments
de Caps de Servei interins (sense passar oposicions), de la no-negociació per
part de la Casa (exclusivament imposició), del cobrament per part de les
Federacions Sindicals d’Administració Pública de certs sindicats amb presència
a la Casa dels pressupostos metropolitans des de fa bastants anys ...
Capítol a banda va ser el
nepotisme imperant que patim; ara mateix volen crear complements fora de
graella per incrementar remuneracions a persones amb el nivell 30, màxim a l’administració.
Per cert, ja en tenim sis “companys” amb aquest nivell, un d’ells un rescatat
ex-director de Serveis que tenia reserva de plaça amb nivell 27.
-
Denúncia
a Inspecció de Treball
A
mitjans de l’any passat vam presentar una denuncia a Inspecció de Treball
perquè algunes persones no contractades (autònomes o d’altres empreses) estaven
fent una feina estructural de l’ÀMB amb taula, telèfon, ordinador, correu, ict
i tot l’equiparable a treballadores laborals o funcionàries de la casa. Al
gener la inspectora ens va fer un parell de visites i ho va comprovar in situ.
Va demanar tota la documentació adient i estem a l’espera de la seva resolució,
que intuïm que no serà favorable a la casa. Sabem que hi ha més casos com
aquest i reclamem la vostra col·laboració si els coneixeu per tal d’evitar que
es precaritzin el que han de ser contractacions directes i finalment llocs de
treball.
-
Concurs
públic per a la provisió del lloc de treball de coordinador de Relacions
Laborals i Recursos Humans
Després d’uns quants anys de
gaudir de la presència del nostre estimat cap de RRHH, se’ns jubila d’aquí un
parell de mesos. Per tal de substituir-lo s’ha fet un concurs públic que sembla
ser ha guanyat Eva Comellas Batet, cap de RRHH de la Diputació de Barcelona i a
qui a partir del dia 15 de febrer ja tindrem per aquí.
En temps i forma adient, el 18 de
desembre la CGT va presentar al Gerent un recurs de reposició a aquesta
convocatòria degut al què per a nosaltres és una incorrecta composició de la
Comissió de Valoració de l’esmentat concurs públic. Les raons eren que:
-
La
Comissió no complia l’article 60.1 del vigent RDL 5/2015 de 30 d’octubre degut
a què no tendia a la paritat entre dona i home, ja que tots els membres eren
homes.
-
Tampoc
complia l’article 60.2 del mateix RDL, que diu que el personal de designació
política no pot formar part del òrgans de selecció, ja que hi era el Director
de Serveis Generals, designat en el seu moment sense procediments que
garantissin publicitat i concurrència i nomenat pel Ple Extraordinari del
Consell Metropolità, de caràcter absolutament polític, de data 30 de juliol de
2015 .
-
Per
últim, com és comprovable al punt 6 de les Bases de la convocatòria, no es
respectava ni l’article 18.3 del vigent Acord de Condicions de Treball de l’AMB
ni l’article 19.3 del vigent Conveni Col·lectiu per al personal laboral de
l’AMB, ja que no es convocava a cap membre de l’òrgan de representació del
personal, segons decisió unilateral de la direcció presa fa un parell d’anys en
el referent a les comissions de valoració.
Creiem que és un tema que ens
afecta a tota la plantilla de manera important, ja que tot i que les directrius
en política de recursos humans es decideixen “més amunt”, en el dia a dia la
gestió la decideix una persona i una de les seves funcions específiques és
“actuar com interlocutor amb els representants del personal amb la finalitat de
mantenir unes relacions laborals idònies i de negociació en les matèries de
negociació”.
Doncs bé, la Direcció
institucional no ha canviat de política respecte als vostres representants,
malgrat el canvi de color polític de la Presidència, ja que no va comptar amb
la Junta de Personal per al procés selectiu ni va complir la legalitat,
menystenint aquells que vetllen pels drets col·lectius del personal. Avui
mateix hem rebut resposta al nostre recurs desestimant-lo; en conseqüència, posarem
l’assumpte en mans dels serveis jurídics de la CGT.
Us continuarem informant.
Salut!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada