Què és això? A grans trets, es tracta de veure si el
nostre entorn laboral (companys/es, caps,
maneres d’interactuar i relacionar-nos...) ens afecta el nostre benestar i en
definitiva la salut.
Totes les feines estan descrites i en
principi han de disposar dels equips de protecció individual pertinents. Totes
les feines, les d’oficina també, tenen les recomanacions adients per a què, en
exercir-les, no prenguem mal físic. A l’ÀMB disposem d’un equip de Seguretat i Salut que vetlla per
tenir actualitzada l’avaluació de riscos dels llocs de treball i la realitat és
que som una empresa amb una baixa sinistralitat i hi ha pocs accidents i
incidents i aquests provoquen molt poques baixes.
Però hi ha més baixes, a part de les que provenen
d’accidents laborals i de les de malaltia comuna. Les baixes per depressió i/o
ansietat a la Casa sobrepassen amb molt a les provinents d’accidents i
probablement són una causa quantitativament important de les baixes totals. L’origen
d’aquestes baixes podria estar a la feina i mai ho podrem saber si no
s’avaluen els riscos psicosocials dels llocs de treball.
La Llei de Prevenció de Riscos Laborals estableix
l’obligatorietat de l’avaluació de riscos psicosocials, però tradicionalment la
direcció de l’ÀMB no ha volgut fer-la malgrat la nostra insistència des de fa
molts anys. Sembla ser que una vegada va fer una, però no mereix ni el nom, ja
que mai va ser compartida amb els Delegats de Seguretat i Salut (cadascú que
tregui la seva conclusió).
Fa un any CGT va començar de nou a exigir-la dins del
Comitè de Seguretat i Salut, després de dues denúncies que vam presentar a la
Casa per a que donés protecció a treballadores que havien patit tracte
denigrant per part dels seus caps -en aquests casos les baixes sí que eren
clarament per la feina-. Ens van dir que finalment sí, que la farien, però fa
uns tres mesos ens vam veure obligats a presentar una denúncia a Inspecció de
Treball perquè no vèiem que efectivament s’iniciés. El passat 28 de novembre
la Inspectora de Treball va donar un termini fins l’1 d’abril de 2020 per
a què se li presentés l’avaluació de
riscos psicosocials. El dia 9 de desembre es va incoar el corresponent
expedient per contractar l’empresa que l’ha de realitzar i és previsible que
entre gener i febrer tot el personal rebem enquestes que podran acompanyar-se
d’entrevistes personals. La participació serà voluntària, però és molt
recomanable, tenint en compte que es mantindrà en tot moment l’anonimat.
Queixar-se a la persona de confiança ja no serà l’únic recurs.
S’hauran de proposar mesures de correcció allà on es
detecti risc pels treballadors. A CGT sospitem que la situació d’alguns
departaments pot donar força feina a l’empresa que en resulti adjudicatària
quan redacti els seus informes, abans de l’1 d’abril de 2020.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada